Search This Blog

Saturday, March 10, 2012

提神醒脑

古典音乐电台里经常播放巴罗克音乐,我经过一番努力终于放弃,八字不合,听不进去。太和谐了,圆圆的弦乐的质地,没有棱角。听了一会儿必然走神,拉都拉不回来。

相比之下,我喜欢 dissonant (dis)harmony 与 angular melodies 与 syncopated rhythms,不太和谐的调调,对比强烈的音质(例如钢琴与提琴,bass 与管乐),something with sharp edges and rough surfaces and odd twists, an ambiguity like a man who is simultaneously seducing and rejecting you, something that keeps me on my toes。

不是说巴罗克音乐不好,Jazz 或现代音乐也不是都好,都能让人听得下去。只不过,说不出什么原因,目前我对提神醒脑的音乐感觉比较亲近。

1 comment:

Juca said...

我听巴罗克音乐也想睡觉!只不过我听印象派和Jazz也会想睡觉= =

The Ending of Le Samourai (1967), Explained

A quick online search after watching Jean-Pierre Melville's Le Samourai confirmed my suspicion: The plot is very rarely understood b...